-
Євгеній Миронюк
Керуючий партнер зі стратегії креативної агенції маркетингових комунікацій Brain Tank
Бізнес в Україні сьогодні не має часу думати про те, що відбувається в історичному масштабі: абсолютно кожен на ринку зайнятий тим, що намагається і сам вижити, і допомогти вижити країні. Але, якщо задуматися, то прямо зараз в Україні формується світова експертиза майбутнього в галузі комунікацій у стані війни.
Ми, як і всі бізнеси, щодня зустрічаємося з унікальними викликами, що вимагають сміливості, гнучкості, швидкої реакції, адаптації, інновацій. І саме про такі виклики ми навіть не здогадувалися раніше. Комунікації тут стають ключовим чинником у виживанні та розвитку відносин із клієнтами та партнерами.
По суті, сьогоднішня Україна – це поле бою, на якому розкриваються усі вишукування маркетингових стратегій: як продати ідею, як мотивувати людей продовжувати купувати ваш продукт, як продовжувати його створювати в умовах активних бойових дій на території країни, як зберегти та вберегти співробітників і тд.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.ua
І те, наскільки віртуозно український бізнес сьогодні діє не лише у збереженні, а й у розвитку себе, може стати цінним кейсом для всього світового бізнесу. Адже так складається історично, що війни починаються, і від цього не застраховано жодну країну у світі і жоден бізнес у такій країні.
Поговоримо глобальніше, глибше та докладніше. Отже.
З якими викликами може зіткнутися будь-який бізнес в будь-якої краіне під час війни:
Економічна нестабільність: Військові дії можуть призвести до коливань в економіці, включаючи інфляцію, девальвацію валюти та скорочення виробництва. Це може призвести до зниження купівельної спроможності населення і, як наслідок, зменшення попиту на товари та послуги.
Ризик втрати активів та інфраструктури: Бомбардування, саботаж та інші військові дії можуть завдати шкоди фізичним об’єктам компанії, таким як заводи, склади та офіси, а також інфраструктурі, необхідній для бізнесу, наприклад, транспортним маршрутам та комунікаційним мережам.
Втрата ринків та клієнтів: В умовах військового конфлікту споживачі можуть перестати купувати товари та послуги через страх за свою безпеку, економічну невизначеність чи обмежену доступність продукції.
Проблеми з логістикою та постачанням: Військові дії можуть порушити транспортні маршрути, порти, аеропорти та інші елементи логістичної інфраструктури, що призведе до затримок та переривань у постачанні сировини, компонентів та готової продукції.
Зростання витрат на безпеку: Бізнесам може знадобитися збільшити витрати на безпеку для захисту працівників, активів та інфраструктури від потенційних загроз воєнних дій, терористичних атак та інших порушень.
Втрати персоналу: Військові дії можуть призвести до евакуації та мобілізації персоналу, а також до поранень та загибелі співробітників, що може вплинути на нормальне функціонування бізнесу.
Втрата доступу до фінансування: Фінансові інститути можуть стати більш обережними у наданні кредитів та фінансування в умовах військового конфлікту через підвищений ризик неповернення боргу та невизначеності в економічній ситуації.
Безумовно, ці виклики можуть суттєво змінюватись залежно від характеру конфлікту та його впливу на конкретну країну чи регіон.
Кожен із перерахованих викликів тією чи іншою мірою стоїть перед бізнесом у сьогоднішній Україні. Проте ми всі стоїмо.
Чому? Тому, що ми українці. І це найбільш правдива відповідь. Але якщо говорити з погляду комунікацій, то моєю відповіддю буде така:
Тому що нашим українським бізнесам вдається ефективно реагувати на зміни в середовищі та підтримувати зв’язок із клієнтами навіть у непростих умовах воєнного конфлікту. Гнучкі стратегії, які швидко адаптуються до дійсності, дослідження нових ринкових можливостей, акцент на онлайн-комунікації, персоналізація, інноваційні підходи – стали сьогодні ключовими елементами успіху для бізнесу.
Безліч компаній на третьому році повномасштабної війни вже адаптували свої комунікаційні стратегії до умов воєнного конфлікту. Ця адаптація, звичайно, залежить багато в чому від конкретної галузі, ринку та географічного розташування компанії.
Але якщо говорити про загальні стратегії адаптації, які використовував та продовжує впроваджувати український бізнес, то я б виділив такі:
- Аналіз ризиків та планування: оцінка потенційних ризиків та загроз для вашого бізнесу; розробка плану дій для мінімізації впливу цих ризиків на бізнес.
- Диверсифікація продуктів та ринків: розширення асортименту продукції чи послуг, щоб знизити залежність від конкретних ринків чи галузей, які можуть бути порушені воєнним конфліктом; вивчення можливості для розширення ринків за межами конкретного регіону, де існує бізнес, або за межами України.
- Забезпечення надійного постачання: перегляд стратегій логістики, які будуть враховувати можливі проблеми з постачанням та транспортуванням; пошук альтернативних джерел постачання та диверсифікація свого ланцюжка постачання.
- Зміцнення безпеки: впровадження додаткових заходів безпеки для захисту співробітників та активів компанії, включаючи покращений моніторинг та фізичний захист об’єктів; навчання співробітників процедурам безпеки та планам евакуації у разі потреби.
- Управління фінансовими ресурсами: оцінка поточних фінансових ресурсів та розробка стратегії для їх ефективного використання в умовах нестабільності; пошук можливості для диверсифікації інвестицій та зниження витрат.
- Комунікація: відкрита та прозора комунікація з клієнтами, постачальниками, співробітниками та іншими зацікавленими сторонами щодо планів та заходів безпеки; створення каналів зв’язку для оперативного інформування про зміни в ситуації.
- Інновації та адаптація: пошук нових способів використання технологій та інновацій для оптимізації бізнес-процесів та зменшення ризиків; реакція на зміни у споживчому попиті та зміни на ринку в реальному часі.
- Етика: дотримання етичних та моральних аспектів бізнесу, попри можливі провокації та підбурювання з боку ворога, що дозволяє як досягати комерційного успіху, так і підтримувати свій імідж на світовій арені.
- Співробітництво та взаємодія: спільна робота з іншими компаніями, індустріальними об’єднаннями, урядовими органами та міжнародними організаціями для обміну інформацією та ресурсами на користь як бізнесу, так і всій країні
Перелічені стратегії адаптації навіть у такому обсязі стають безперечним цінним джерелом знань для інших країн. На відміну від Другої світової війни, де не існувало соціальних мереж, та й інтернету в цілому, в Україні сьогодні маємо онлайн-війну, нове світове явище. І наша країна сьогодні показує своїм прикладом усьому світу, як не лише протистояти ворогові на полі бою, а й продовжувати вести бізнес.
Тобто ми наочно демонструємо, що навіть за умов війни можна розробляти ефективні стратегії, які у майбутньому матимуть важливе значення для світової спільноти.
Фото: ua.depositphotos.com
Источник: delo.ua