У 2019 році компанія Yakaboo відзначатиме 15-річчя. У інтерв’ю delo.ua співзасновник Yakaboo Іван Богдан розповідає, з чого починався книжковий бізнес (спойлер: не з книжок) і хто купує паперові книги в епоху діджиталу
Як і коли у вас виникла ідея створити свій книжковий онлайн-магазин? З чого ви почали цей бізнес? Чому на той момент вибрали саме онлайн-формат?
До того як Yakaboo стала інтернет-книгарнею, ми займались прокатом DVD-дисків, надсилаючи їх поштою. В Америці на той час вже був дуже популярним сервіс Netflix. Ми вирішили реалізувати цю ідею в Україні. Стартували у 2004 році.
Паралельно з кризою 2007-2010 років інтенсивно розвивався інтернет і ринок DVD/CD почав вмирати. Ми втратили 70% продажів. На початку 2010 року ми остаточно вирішили, що з цим треба щось робити.
На той момент ми мали два чудових активи. Перший — велика, лояльна і платоспроможна аудиторія, приблизно 100 тис людей. Другий — налагоджена бізнес-модель з власною інфраструктурою: склад, кур’єрська служба, колл-центр, ми також відійшли від аутсорсинга ІТ і створили свою власну команду спеціалістів.
Зробивши невелике дослідження, ми зрозуміли, що треба йти в книжковий ринок. На той момент онлайн ринку книг не було. Були лише декілька інтернет-магазинів з маленьким асортиментом і великими термінами доставки.
Коли вам вдалося отримати перші продажі? Як швидко змогли вийти в прибуток?
Перші продажі ми отримали того самого дня, коли стартували. За півроку ми, самі того не очікуючи, вийшли на достатньо хороший для нас рівень продажів. Ще через півроку вийшли на рівень беззбитковості в цьому проекті.
Якими були перші перемоги і перші помилки в історії Yakaboo?
Помилок було вдосталь. Ми починали працювати тоді, коли український e-commerce тільки зароджувався, і багатьох речей ми не знали і не розуміли. Насамперед ми не знали, що таке SEO-просування. Наприклад, запустивши проект в e-commerce, ми проводили рекламні кампанії в друкованих ЗМІ, витрачали на це бюджет, замість того, щоб вкладати його в онлайн, туди, де безпосередньо знаходився клієнт. Правда, це було більше десяти років тому (усміхається — прим.ред.).
Кожен день — це для нас якась маленька перемога. Починаючи з великих партнерств як, наприклад, запуск безкоштовної доставки через найбільшу логістичну — “Укрпошту”, і закінчуючи невеличкими проектами. Важко виділити щось одне — це постійна цілодобова робота.
Що порадите підприємцям-початківцям у сфері електронної комерції?
Усе треба добре рахувати, зважувати рішення, продумувати, але водночас не боятись пробувати робити щось нове. І, звісно ж, багато працювати — лише так можна чогось досягти.
Яка команда зараз працює з вами?
За 14 років життя компанії було багато різних людей: хтось приходив, хтось йшов, дехто залишається в нашій команді роками. Я дуже ціную людей, які зі мною давно і які вірять в ідею, в цей бізнес, в мене.
Попри те, що в роботі я не завжди дуже позитивний у взаємовідносинах: деколи забуваю похвалити або сказати “дякую”. Новим людям часто здається, що я бачу тільки погане, критикую. Але я лише хочу звернути увагу команди на те, що ми могли б зробити краще. Прагну бути чесним та справедливим і очікую цього від колег.
Зараз в Yakaboo працює класна команда. За останній рік ми дуже переросли по людях, оновилися: до нас долучились не лише професіонали, але й новачки , які розвиваються разом з компанією. Вони отримують кайф від цієї роботи, їм подобається бути частиною Yakaboo.
Але найголовніше — те, що зараз я відчуваю дух команди. Я бачу класну компанію, працівники якої вірять в те, що ми робимо найкращий сервіс в Україні.
Yakaboo зростає вже 14 років. Як змінювався за цей час ваш сегмент ринку? Які зміни і як вплинули на ваші бізнес-процеси?
Починаючи з 2008 року, книжковий ринок завжди лихоманило: він знаходився то в стагнації, то в зростанні. У 2014-му році з”явився тренд на український продукт, саме тоді розпочався бум української перекладної книжки. Почали з”являтися круті видавництва, які навчились робити хороші продукти. Вони наповнили книжку новими візуальними і текстовими сенсами. Це все позитивно впливає на розвиток ринку.
Усі ці зміни ринку сприяли нашому росту — достатньо швидкому й агресивному. Тому нам часто доводиться змінювати бізнес-процеси та масштабувати їх: від внутрішніх до інфраструктурних, ІТ, впровадження нових послуг. Це постійна робота, де неможливо просто збирати плоди і сидіти на місці. Ринок рухається і росте — і це дуже мотивує.
Які тенденції попиту на друковані книги в Україні?
Наша статистика говорить, що попит на друковану книгу росте. 5-10 років тому прогнозували, що електронна книга витіснить паперову, але ці прогнози не виправдалися.
Попит на паперову книгу буде завжди, оскільки є цільова аудиторія, яка любить читати тільки паперові книжки. А дитяча книга або книга на подарунок апріорі паперова. Такий формат ніяким телефоном або рідером не замінити.
Крім того, електронні книги у більшості випадків знаходяться у піратській зоні, тому офіційних даних продажів по Україні немає. Ми зараз якраз активно розвиваємо напрямок e-книг і нашою ціллю є заповнити цей ринок, легалізувати його, зробити зручним для клієнта. Зробити так, щоб люди розуміли, для чого саме потрібно платити за книгу.
Що у нас люблять читати найбільше?
Якщо опиратись на нашу статистику продажів, то найбільше читають художню літературу, дитячу, бізнес-літературу й мотиваційну.
Що необхідно змінити в Україні для розвитку культури читання?
Дуже важливо у популяризації книгочитання як такого мати державну підтримку. Через вчителів у садочках і школах, через борди та телебачення показувати, що читання — це модно, цікаво, прогресивно, весело.
І загалом, цього достатньо, тому що далі ринок сам підтримає цю ініціативу. Такі гравці як ми та інші великі видавництва вже долучаються до розвитку цієї культури.
Раніше ви розповідали про те, що одним із завдань Yakaboo бачите популяризацію якісної української літератури. Як над цим працює Yakaboo?
Починаючи від промоції української літератури серед нашої аудиторії (а це 2,5 млн клієнтів), і закінчуючи офлайн-проектами.
Ми використовуємо традиційні для онлайну канали комунікації (сайт, e-mail, соцмережі, контекстна реклама і тд), а також маємо свій власний книжковий блог, читачі і автори якого фактично стали маленьким ком”юніті. Також цього року ми вперше стали співорганізаторами великого офлайн-фестивалю — Літературного Кураж Базару. Також в роботі зараз один дуже великий книжковий проект, анонс якого запланований на весну наступного року.
До речі, безкоштовна доставка через “Укрпошту”, яку ми нещодавно запустили, також відноситься до наших проектів з популяризації читання. Наш асортимент — понад 300 тисяч книжок. “Укрпошта” нараховує понад 11 тисяч відділень. Вона доступна у тих населених пунктах, де інколи навіть і продуктового магазину немає.
Виходить, що цим проектом ми відкрили 11 тисяч книгарень по всій Україні. І ось так, маленькими кроками ми прямуємо до нашої мрії — світу, де всі читають книжки (усміхається — прим. ред.).
Yakaboo пропонує різні опції доставки — кілька логістичних операторів і власна кур’єрська доставка. Яка географія ваших клієнтів?
Уся Україна. У Києві ми не просто користуємось послугами логістичних операторів, а також маємо свою кур”єрську службу і пункти видачі замовлень. По Україні ми працюємо з усіма великими логістичними партнерами: “Укрпошта”, “Нова Пошта” та інші. Все це зроблено для того, щоб, по-перше, клієнт міг самостійно обрати зручний йому спосіб отримання замовлення. По-друге, для того, щоб бути максимально представленими в усіх регіонах і населених пунктах.
Чи виправдано утримувати своїх кур’єрів?
Так. Нашій кур”єрській службі 14 років, але я ще досі не знаю нікого, хто зміг би організувати таку ж якісну логістику по Києву, як Yakaboo.
Я маю на увазі швидкість: ми працюємо 7 днів на тиждень, доставляємо впродовж 1,5-3 годин і за адекватну ціну. Звичайно, є служби, які можуть екстрено привезти товар за годину, але за це треба заплатити від 100 грн. А ось доступної послуги, де, наприклад, за доступні гроші замовлення привезуть за декілька годин у неділю ввечері, я не знаю ні у кого більше.
Яку доставку і в яких випадках зазвичай вибирають клієнти?
По Києву зазвичай обирають нашу кур”єрську доставку, тому що вона швидка і найкраща, не побоюсь цього слова. По Україні вибирають у більшості випадків “Нову Пошту” або “Укрпошту”.
Які плануєте проекти у майбутньому?
Наразі ми вже запустили безкоштовну доставку. Найближчим часом плануємо ще один проект — також більше соціальний, ніж комерційний.
Спільно з “Укрпоштою” і видавництвом #книголав ми запускаємо друкований каталог, який буде доступний у всіх відділеннях Укрпошти, а також у всіх поштарів. Через цей каталог у всіх віддалених населених пунктах, де подекуди немає інтернету, клієнт отримує можливість замовити книгу з каталогу по телефону. Звичайно, з безкоштовною доставкою у відділення.
Як на мене, це чудова ініціатива у популяризації читання та доступності книги для всіх прошарків населення.
Які ще сфери або напрями бізнесу ви вважаєте перспективними? Хотіли б спробувати свої сили в якийсь із них?
Я вірю в книги і в ті проекти, які ми втілюємо. У наших планах розвиватися вертикально, запускати нові сервіси і послуги для клієнтів, щоб ми були не просто інтернет-магазином з продажу книг, а чимось більшим.
Саме тому ми заснували власне видавництво, запустили продаж електронних та аудіо- книжок. А попереду у нас ще не один реліз нових проектів.
Источник: delo.ua