-
Олександр Циганок
редактор
Законодавці та великі мережі виступають за подальшу детінізацію рітейлу нафтопродуктів. Для збільшення частки АЗС у наповненні бюджету є й економічні передумови.
За даними YC.Market, сукупна виручка Топ-25 найуспішніших роздрібних підприємств у нафтовому ритейлі за січень-червень 2024 року сягнула 48,9 млрд грн. Це на 8,3 млрд грн. перевершує аналогічний показник минулого року. У 2024 році виручка продовжує зростати у 21 юрособи із Топ-25.
Роздрібна торгівля пальним, попри війну, залишається прибутковим бізнесом. У першому півріччі 2024 року 18 роздрібних підприємств із Топ-25 за виручкою стали прибутковим. У восьми з них прибуток за січень-червень, згідно даних YouControl, навіть збільшився. А зростання прибутків та сум сплачених податків є свідченням стабільності та стійкості компаній і загалом ринку пального. Приміром, AMIC ENERGY за перше півріччя 2024 року сплатила, за даними компанії, майже втричі більше податків до бюджетів усіх рівнів у порівнянні з аналогічним періодом 2023 року.
Втім, багато гравців ринку звітують про символічні прибутки. І лише частина підприємств із Топ-25 роздрібної торгівлі пальним демонструють сотні мільйонів гривень прибутку за останні півроку.
Підписуйтесь на Telegram-канал delo.ua
Втім, можливостей занижувати сплати у недоброчесних компаній стане менше. Як повідомляло Delo.ua Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроєкт №11416-д, котрий серед іншого передбачає сплату податку на прибуток для АЗС авансом. Вже з 1 жовтня закон може запрацювати, заправкам потрібно бути готовими вносити гроші в державну скарбницю незалежно від обсягу реалізації пального. Експерти та учасники ринку вважають, що це суттєво скоротить кількість АЗС в Україні — з наявних 6900 АЗС може закритися до 2000. При цьому новий закон не вплине на великих системних гравців, а от регіональним мережам буде складно адаптуватися до роботи в нових умовах.
Доброчесно платять податки далеко не всі мережі АЗК, стверджує директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. Відповідальний паливний бізнес сплачує по 3-4 грн податків з кожного проданого літра пального, однак чимало учасників ринку вдаються до оптимізації податково навантаження, сплачуючи менше 1 грн/л. Тож над запровадженням більш відповідальних відносин між бізнесом, суспільством та державою на паливному ринку ще варто попрацювати.
«Наразі головна місія бізнесу – допомагати українській армії, і в першу чергу внесками до державного бюджету. Спочатку компанії мають сплатити належне до бюджету, а вже потім вкладатися у розвиток своїх мереж. Бо якщо Україна не вистоїть у війні, то не залишиться у компаній красивих АЗК. Я не розумію, як можна не сплачувати у повному обсязі податки до оборонного бюджету і разом з цим будувати заправні станції у Західній Україні. Всім треба рівнятися на ті мережі, які й податки сплачують добросовісно, і мережі свої розбудовують», – каже Сергій Куюн.
Великі мережі не вбачають негативних наслідків для ринку від планів держави по збільшенню податків. На переконання представників компанії SOCAR, Україна має гармонізувати свою економічну діяльність із загальною європейською практикою. З цієї точки зору передбачене підвищення ставок акцизів на пальне якраз підніме їх до мінімального рівня, встановленого в Євросоюзі. “Збільшення акцизу буде поступовим, подорожчання бензину і дизелю не буде суттєвим, головним є вирівняти акциз на газ зі світлими продуктами. На думку експертів, вже у вересні держбюджет отримає додатково 2.8 млрд грн.”, – прогнозує Ігор Орлов, директор мережі SOCAR Ukraine.
ТОП платники податків нафтового ритейлу
ОККО (АТ «Концерн Галнафтогаз»)
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 15,6 млрд грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 9,74 млрд грн
- Дата заснування: 1999 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: понад 10 тис
- Про компанію: ОККО є одним з лідерів ринку паливного ритейлу України. Частка компанії у паливному роздробі України за підсумками 2023 року складає приблизно 20%. У 2023 році понад 40% усіх сплачених галуззю податків припадало на ОККО. За час повномасштабної війни компанія спрямувала на підтримку ЗСУ й проєкти відновлення України понад 2 млрд грн, у тому числі 1,3 млрд грн за 2023 рік. Під брендом ОККО нині діє більш як 400 АЗК по всій Україні. Обсяг імпорту пального у 2023 році перевищив 1 млн т.
SOCAR
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 661,18 млн грн
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 486,97 млн грн
- Дата заснування: 2008 рік
- Кількість працівників на 01.07.24: 2085
- Про компанію: SOCAR – бренд, що належить найбільшій вертикально-інтегрованій нафтогазовій корпорації Азербайджану – Державній нафтовій компанії Азербайджанської Республіки. SOCAR Energy Ukraine активно розвиває мережу автозаправних комплексів преміум-класу під брендом “SOCAR”. Компанія має 4 модернізовані нафтобази, 21 бензовоз об’ємом від 11 до 36 тис. літрів у власному автопарку компанії. Потужності SOCAR представлені у в 9 областях і 27 населених пунктах України.
AMIC ENERGY
- Сума всіх податкових платежів за 2023 рік: 1,5 млрд. грн.
- Сума всіх податкових платежів за 6 міс. 2024 року: 1,2 млрд грн
- Дата заснування: 2013 рік (в Україні — з 2015)
- Кількість працівників на 01.07.24: понад 1700
- Про компанію: AMIC ENERGY – австрійська компанія, що керує мережею з 470 мобільних та стаціонарних заправок та 20 зарядних станцій для електромобілей у Австрії, Латві, Литві, Польщі та Україні. Штаб-квартира компании находится у Відні. З перше піврічча 2024 року компанія сплатила 1,19 мільярда гривень у вигляді податків при імпорті нафтопродуктів, а ще 174 мільйони гривень становили податкові зобов’язання від операційної діяльності. У порівнянні з аналогічним періодом 2023 року, загальна сума сплачених податків зросла майже втричі.
AMIC ENERGY – австрійська компанія, що керує мережею з 470 мобільних та стаціонарних заправок та 20 зарядних станцій для електромобілей у Австрії, Латві, Литві, Польщі та Україні. Штаб-квартира компанії знаходиться у Відні.
За перше півріччя 2024 року компанія сплатила 1,19 мільярда гривень у вигляді податків при імпорті нафтопродуктів, а ще 174 мільйони гривень становили податкові зобов’язання від операційної діяльності. У порівнянні з аналогічним періодом 2023 року, загальна сума сплачених податків зросла майже втричі.
Стабілізація ринку у 2024 році
Ринок пального в Україні стабілізувався. Середньомісячне споживання нафтопродуктів у 2024 році тримається на минулорічному рівні. За оцінками консалтингової групи А-95 та розрахунками Delo.ua, українці щомісяця протягом січня-серпня 2024 року споживали в середньому по 727 тис. тонн нафтопродуктів, що навіть перевершує на 2% середньомісячний показник минулого року. Загалом за 8 місяців сукупний обсяг спожитих нафтопродуктів досяг, згідно підрахунків групи А-95, майже 5,82 млн тонн. Найбільша частка у структурі паливного балансу традиційно перепадає на дизельне пальне. Головною рушійною силою вітчизняного ринку став сегмент вантажного транспорту. Він забезпечив 5% приросту середньомісячного споживання ДП упродовж січня-серпня 2024 року.
Головним каналом реалізації автомобільного пального залишаються автозаправні комплекси. За першу половину 2024 року обсяг реалізації пального вроздріб, за оцінками А-95, сягнув майже 3,88 млрд літрів, що на 28% менше довоєнного показника. По дизельному пальному відставання менше – 22%. Корпоративний сегмент споживачів виявився більш стійким до викликів війни.
«Паливний ритейл проявив після повномасштабного вторгнення значно вищу стійкість та адаптивність, ніж багато інших галузей економіки. Учасники ринку максимально швидко перебудували логістику, знайшли нових постачальників і змогли забезпечити нафтопродуктами як ЗСУ і критичну інфраструктуру, так і звичайних водіїв. Уже два роки в Україні на ринку пального про жодні дефіцити не чути», – зазначає віцепрезидент ОККО з маркетингу Василь Дмитрів.
Про успішну адаптацію паливної логістики та ритейлу до викликів війни зазначають також в компанії AMIC ENERGY. «Ринок нафтопродуктів адаптувався до умов повномасштабної війни одним із перших. За лічені тижні країна змушена була повністю перебудувати логістику. Завдяки спільним зусилля Уряду та нафтотрейдерів вдалося збільшити об’єми автоперевезень пального у травні 2022 року порівняно з березнем того ж року у 15 разів, а залізничних та річкових – у 5 разів, що призвело до поступового насичення ринку. Адаптація навіть за надскладних умов для українських компаній проходить швидко завдяки впровадженню нових стратегій та запровадження інновації», – наголошують в AMIC ENERGY.
Наразі серед лідерів за обсягами реалізації пального в Україні – мережі ОККО та WOG. До когорти найбільших компаній, основним видом діяльності яких є роздрібна торгівля пальним, за підсумками першого півріччя 2024 року увійшли «ОККО-Драйв», «Вест Петрол Маркет», «Сокар Петролеум», «Конверс Лінкс» та інші.
Позитивні очікування на 2025 рік
Стабілізація українського ринку нафтопродуктів у 2024 році та певні позитивні поточні тренди формують підстави для обережно-оптимістичних прогнозів щодо перспектив ринку на 2025 рік. Головним фактором невизначеності на ринку залишається війна в Україні. Подальший розвиток ринку буде залежати від активності бойових дій, відсутності торговельної блокади на західних кордонах країни і на морі, обсягів руйнації портової інфраструктури, світових цін на енергоносії, демографічної ситуації, залученості громадян до війська, врожайності агропродукції, рівня інфляції та багатьох інших факторів, вважають експерти.
Однак враховуючи, що Топ-5 мереж АЗК за перерахунком сплачених податків на літр реалізованого пального в першому півріччі 2024 року сплатили в декілька разів більше податків та зборів, ніж за 2023 рік, треба сподіватися, що зростання паливного ринку продовжиться, і сплата податків для фінансування Сил безпеки та оборони збільшиться, зазначають в AMIC ENERGY.
Оптимістично налаштовані експерти також щодо потенційного негативного впливу цінового фактору на подальший розвиток вітчизняного ринку. Вже третій рік український ринок демонструє низьку еластичність щодо цін на пальне. Адже з початку широкомасштабного вторгнення ціни на нафтопродукти в Україні зросли приблизно удвічі. Проте обсяг ринку зменшився лише на 20-30%.
Разом з цим, якщо врахувати тимчасову втрату споживачів на сході та півдні країни, еміграцію мільйонів українців за кордон та залучення громадян до Сил оборони, то можна стверджувати, що попит на підконтрольних Україні територіях взагалі не впав, він залишився на довоєнному рівні, наголошує Сергій Куюн. І нових підстав для змін у цій паливній парадигмі експерти поки що не вбачають.
Успішно Україна також витримала випробування підвищенням акцизів на пальне з вересня поточного року. Ціни на нафтопродукти в країні залишились фактично незмінними. Щоправда, посприяло цьому падіння цін на нафту на світовому ринку. Проте є надія, що й надалі український ринок буде помірно реагувати на подальше підвищення акцизів на пальне в країні.
«Збільшення акцизу буде поступовим, подорожчання бензину і дизелю не буде суттєвим, головним є вирівняти акциз на газ зі світлими продуктами. На думку експертів, вже у вересні держбюджет отримає додатково 2.8 млрд грн», – прогнозує Ігор Орлов, директор мережі SOCAR Ukraine.
Своєю чергою Василь Дмитрів додає, що підвищення акцизів слід сприймати як внесок у підсилення обороноздатності країни, бо це додаткові надходження до бюджету, з якого фінансуються Збройні Сили. «Це вимушений, але виправданий крок. Тим більше, що на цінах на нафтопродукти в Україні це рішення поки що практично не позначилося», – каже Василь Дмитрів.
Настрої споживачів теж поки що не перечать оптимістичним намірам мереж АЗК. Покупці позитивно реагують на заходи та інструменти щодо збільшення продажів ритейлерів. Відвідувачі демонструють лояльність до брендів АЗК, користуються комплексними послугами мереж, приймають участь у акціях, позитивно сприймають відповідальну позицію бізнесу
В AMIC ENERGY, наприклад, відзначають зростання витрат покупців на супутні товари та продукцію фаст-фуду, а також вподобання постійних клієнтів щодо цінової акції на пальне вихідного дня. А в ОККО констатують, що споживачам зараз небайдужа громадянська позиція бізнесу. Зокрема такі її аспекти, як зв’язки з державою-агресором, сплата податків, допомога ЗСУ.
«Споживачі більш охоче витрачають гроші, коли розуміють, що частина з них надалі конвертується у наближення перемоги. Саме тому не в останню чергу ОККО вдалося наростити ринкову частку з 16% до 20% і зайняти лідерську позицію у своєму сегменті», – зауважує Василь Дмитрів.
Источник: delo.ua