Інвестиції у відповідь на ризики війни: досвід Філіп Морріс в Україні

Запускати нове виробництво під час війни наважується не кожна компанія. Проте досвід українського бізнесу доводить, що навіть в умовах воєнного стану та пов’язаних з ним ризиків можливо інвестувати у створення нових виробничих потужностей та робочих місць. Показовим у цьому випадку є досвід компанії Філіп Морріс в Україні, яка відповіла на виклики війни відкриттям фабрики у новому для себе регіоні – на Львівщині. Delo пропонує дослідити цей кейс.

За словами генерального директора “Філіп Морріс Україна” Максима Барабаша, компанія повною мірою відчула виклики війни, адже вимушена була призупинити роботу своєї харківської фабрики. І це не дивно, адже Харків і Харківська область переживали вторгнення військ рф, а наразі постійно потерпають від обстрілів з боку країни-агресора. Загальний розмір лише матеріальних збитків компанії становив приблизно 110 млн гривень, решта втрат пов’язані переважно із зупинкою виробництва.

Деякий час «Філіп Морріс Україна» імпортувала продукцію з інших виробництв міжнародної групи та випускала продукцію, виготовлену на потужностях компанії-партнера. Проте швидко прийшло розуміння того, що власне виробництво економічно доцільніше та надає більше можливостей для бізнесу.

Проєкт відкриття власної фабрики на Львівщині потребує інвестицій обсягом $30 млн

Фактично через зупинку харківської фабрики частка компанії на українському ринку сигарет у перший рік повномасштабного вторгнення Росії скоротилася з 28,5% до 14%. У 2022 році продукція компанії взагалі два місяці практично була відсутня на ринку. Представники компанії запевняють, що наразі вдалось наростити ринкову частку орієнтовно до 24%, проте є плани відновити довоєнні показники.

Підписуйтеся на YouTube-канал delo.ua

«Зараз ми повертаємо те, що мали до війни. Нам ще є над чим працювати, але найважливіше, що ми бачимо позитивну динаміку», – каже Максим Барабаш.

Не останню роль у цих планах займає проєкт відкриття власної фабрики на Львівщині, у який компанія інвестувала $30 млн. Вже до кінця 2024 року виробництво має поступово вийти на максимальну планову потужність — 10 мільярдів сигарет на рік. «Цей обсяг, за нашими розрахунками, має повністю покрити внутрішній попит. Наразі планів експортувати продукцію у нас немає, але технологічно це можливо. Фабрика повністю покриватиме потреби внутрішнього ринку», – розповідає Максим Барабаш.

Основні аргументи на користь створення нового виробництва, якими керувалася компанія, такі:

  • Створення робочих місць для працівників призупиненої харківської фабрики.
  • Збереження контролю над продуктом, його якістю, швидкістю виробництва та логістичними ланцюгами.
  • Підтримка економіки України у важкі часи. Філіп Морріс позиціонує себе інвестиційним амбасадором, адже такі проекти надзвичайно важливі для подальшого залучення міжнародних інвесторів, створення робочих місць та надії на швидке післявоєнне відновлення України.

За словами Максима Барабаша, своїм прикладом комнанія хоче показати, що інвестувати в Україну зараз – цілком реально. Ба більше! Бізнес-кейс є економічно обґрунтованим і реалізується, бо має сенс з точки зору ведення бізнесу.

Досвід релокації

Проєкт робить особливим те, що насправді його можна охарактеризувати як масштабну релокацію. Компанія не релокувала обладнання, бо для неї ключовим завданням було зберегти найважливіше – своїх людей, працівників фабрики, і надати їм можливість працювати на новому місці. “Ми отримали згоду від 250 осіб. Перша група переїхала у жовтні 2023 року. Її залучили до встановлення обладнання. Згодом, планомірно розширюючи виробничі потужності, долучалася решта працівників”, – розповідає Максим Барабаш.

Фактично на початку повномасштабного вторгнення була проведена перша в історії компанії операція з евакуації працівників і членів їх сімей у більш безпечні регіони України та за кордон. Компанія протягом 18 місяців компенсувала співробітникам вартість оренди житла в тих містах чи країнах, які стали для працівників новим домом. Частина працівників отримала можливість працевлаштування у інших філіалах Philip Morris International.

Створення нового виробництва на Львівщині дозволило працевлаштувати 250 співробітників і забезпечити сплату податків до державного бюджету. Не зважаючи на усі складнощі, Філіп Морріс залишається серед найбільших платників податків, інвесторів та роботодавців України.

У І півріччі 2024 року Філіп Морріс в Україні сплатила 23,9 млрд грн податків, що на 33,5% більше у порівнянні з аналогічним періодом 2023 року. Минулого року було сумарно сплачено до українського бюджету 30,3 млрд грн податків.

Нове місце — новий досвід

Варто зазначити, що швидкий запуск виробничих ліній на новому місці став можливим також завдяки повній підтримці з боку місцевої влади, яка виявила зацікавленість у запуску нової фабрики, та у появі у регіоні нового платника податків.

«За нашими розрахунками, одне робоче місце на фабриці – це до 10 робочих місць у суміжних галузях: торгівля, логістика, охорона та інших», пояснює Максим Барабаш. За його словами, місцеві мешканці також задіяні у забезпеченні роботи компанії. Локальні компанії залучалися до встановлення обладнання, до робіт з реконструкції приміщень тощо. “Ми виконали всі регуляторні вимоги, які висуваються до інвестиційних проєктів, подібних до нашого. Протягом усього періоду роботи над запуском фабрики ми відчували максимальне сприяння з боку влади. Львівщина була зацікавлена у тому аби наша інвестиція була успішною”, резюмує Максим Барабаш.

До того ж справа не лише у посиленні економіки регіону. Стартуючи на Львівщині, Філіп Морріс веде продуману політику корпоративної соціальної відповідальності та дотримується принципів сталого розвитку.

Компанія вже виділила понад 1,3 млн грн на ремонт громадського укриття поблизу фабрики, має укриття на території фабрики та планує додатково інвестувати 60 млн грн у будівництво додаткового укриття на території виробництва.

Плани на майбутнє

За словам керівництва компанії, наразі немає планів сильно нарощувати обсяги виробництва. Це в першу чергу пов’язано з тим, що ринок виробництва сигарет поступово зменшуватиметься, що є загальною світовою тенденцією. Є певні розрахунки на те, що люди шукатимуть альтернативу. І це дає у перспективі привід для переорієнтації виробництва, інвестицій у бездимні продукти. Втім задля притоку європейських інвестицій у галузь фіскальне регуляторне законодавство України має бути гармонізоване з ЄС.

Щодо фабрики у Харкові, то наразі вона не закрита, а законсервована разом із обладнанням. Керівництво не виключає, що у майбутньому саме Харківська фабрика може стати тим підприємством, яке буде переобладнане та переорієнтоване на виробництво альтернативних бездимних продуктів.

Источник: delo.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *